Descoperă nevoile de locuire urbană ale părințiilor din București, precum și modul în care parentalitatea poate influența alegerile locuitorilor din București și implicit dinamica pieței imobiliare.
Un studiu realizat de HILS Development împreună cu Reveal Marketing Research
Cele mai importante probleme ale Bucureștiului, conform părinților
87% dintre părinți consideră că Bucureștiul este un oraș prietenos cu părinții și copiii.
Dintre cei cu un nivel scăzut de satisfacție, cei mai mulți sunt părinții tineri, cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani (20%) iar printre cei mai mulțumiți sunt părinții cu vârste cuprinse între 35 și 44 de ani (31%).
Cei mai mulți părinți de peste 55 de ani (69%) consideră Bucureștiul oarecum prietenos.
Aproape jumătate din părinții maturi consideră că Bucureștiul nu este deloc benefic pentru sănătate, totuși, 7 din 10 dintre ei sunt mulțumiți de accesul la servicii medicale în proximitatea locuinței.
Părinții cu mai mult de 3 copii manifestă cele mai ridicate niveluri de mulțumire cu privire la acomodarea nevoilor familiilor cu copii mici în spațiile publice (50%), accesul la locurile de joacă (60%) și beneficiile orașului asupra sănătății (40%).
Totodată, ei își manifestă în cea mai mare măsură nemulțumirea față de posibilitatea de a transporta copiii la centrele de educație folosind bicicleta/ bicicleta de tip cargo (80%), față de accesul la parcuri și spații care le îmbunătățesc calitatea vieții (50%) și față de posibilitatea ca cel mic să se joace singur în apropierea casei sau în cartier (70%).
Vârsta copiilor la care părinții resimt cele mai scăzute niveluri de satisfacție este intervalul 11–15 ani. Aceștia sunt nemulțumiți în privința:
Alegerea locuinței este influențată semnificativ de statutul de părinte.
83% dintre părinți intenționează să își schimbe locuința după apariția copiilor.
Majoritatea celor care doresc să cumpere o casă nouă (58%) vor un spațiu mai generos, 15 % își doresc o zonă care le oferă facilitățile necesare unei familii cu copii iar 10% consideră că Bucureștiul nu le oferă cadrul necesar pentru a crește în armonie un copil.
Dintre cei care intenționează să se mute pentru a acomoda mai bine nevoile unei familii cu copii, 38% preferă să vândă locuința actuală, iar 41% sunt dispuși să cumpere o locuință nouă și să închirieze pe cea veche.
Nevoia de mai mult spațiu este resimțită în mod deosebit de:
Când vine vorba de vânzarea locuinței actuale pentru una nouă, 70% dintre părinții de peste 55 de ani aleg această variantă.
Pe de altă parte, 54% dintre părinții între 45 și 55 de ani preferă să închirieze locuința veche și să cumpere una nouă.
De asemenea, 46% dintre părinții peste 55 de ani nu sunt dispuși să se mute, fiind mulțumiți de zona actuală.
În topul criteriilor se află numărul de camere, un aspect important pentru 8 din 10 părinți care intenționează să se mute într-o nouă locuință.
Prețul reprezintă, de asemenea, un factor determinant pentru trei sferturi dintre cumpărători, urmat de structura de rezistență a clădirii și dimensiunea spațiului, care influențează decizia a 7 din 10 persoane.
Compartimentarea locuinței este relevantă pentru două treimi dintre cei care achiziționează un apartament, iar jumătate preferă clădirile noi, construite recent.
În ceea ce privește alegerea cartierului, factorii importanți sunt:
Pallady, o zonă din București aflată în plină dezvoltare și transformare în ultimii ani, se află pe locul 5 în topul celor mai prietenoase cartiere din București, menționat de 23% dintre părinți.
Ansamblurile HILS locuite, din zona de est a capitalei, însumează acum o comunitate de peste 8000 de oameni, cu potențial de a ajunge la 24.000 de persoane la finalizarea tuturor proiectelor în curs de dezvoltare.
HILS Development a contribuit la dezvoltarea acestei zone prin șase proiecte rezidențiale large scale pe care le gestionează în această parte a Bucureștiului.
Pe același loc, părinții au menționat Titan, Baba Novac, Camil Ressu, cartiere aflate în proximitate.
Primele locuri ale topului sunt ocupate de:
Studiul a fost realizat în februarie 2025, pe un eșantion de 1007 interviuri, reprezentativ pentru categoria selectată, utilizând metodologia CAWI.
Grupul țintă a fost format din bărbați și femei, părinți cu vârste de peste 18 ani, care locuiesc în București și Ilfov și plănuiesc să achiziționeze în următorii 2 ani o locuință în casă tip duplex/triplex sau apartament/garsonieră în București sau Ilfov, utilizatori de internet.
Eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.